مرکز آموزش

کنترل پنل‌های هاستینگ منبع باز و تجاری  چاپ این مقاله

پیش از این به معرفی دامنه، ثبت دامنه ، هاست لینوکس ، نقش و معنای کنترل پنل هاستینگ پرداختیم و در این مقاله در نظر داریم طبقه بندی کلی کنترل پنل های هاستینگ و کاربری های گوناگون آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.
همانطور که پیش از این نیز به طور مختصر بیان کردیم، کنترل پنل های هاستینگ به دو دسته کلی منبع باز (Open-Source) و تجاری (Commercial) قابل دسته بندی می باشند. بدین صورت که برخی از کنترل پنل های هاستینگ موجود در این زمینه توسط شرکت ارائه دهنده به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد، بنابراین امکان آپدیت و به روز رسانی کنترل پنل نیز به آخرین نسخه ارائه شده در هر زمانی امکان پذیر خواهد بود و استفاده از این نوع کنترل پنل ها برای شرکت های میزبانی وب نیز موجب کاهش هزینه های ارائه خدمات و عدم نگرانی برای ارائه این خدمات خواهد شد.
این کنترل پنل ها برای سرور های با سیستم عامل های متنوع در نظر گرفته شده اند و می توان با توجه با سیستم عامل سرور میزبان، کنترل پنل متناسب را شناسایی و نصب نمود. از جمله این کنترل پنل ها می توان به انواع Kloxo (کلوکسو)، WebsitePanel (وب سایت پنل) ، ISPConfig ، Ajenti ، OpenPanel ، ispCP ، VHCS ، SysCP ، BlueOnyx ، Zpanel و... نام برد که هر یک دارای ویژگی ها و امکانات متفاوت File Manager ،FTP، مدیریت منابع و پهنای باند و... می باشند که البته مقایسه تخصصی هر یک موجب شناخت تفاوت ها و برتری های هر یک خواهد شد.

و نوع دیگر کنترل پنل ها، کنترل پنل های تجاری می باشند که شرکت های تولیدکننده این نوع کنترل پنل ها، لایسنس یا گواهینامه و مجوز استفاده از کنترل پنل خود را به صورت ماهانه، سالانه و... به فروش می‌رسانند. بنابراین استفاده از این نوع کنترل پنل ها شامل هزینه می باشد که البته معمولا هزینه استفاده از این کنترل پنل ها با توجه به سیستم عامل میزبان، نرم افزار مجازی ساز، قابل نصب بودن بر روی سرور اختصاصی یا مجازی، تعداد دامنه های قابل میزبانی و... متغیر می‌باشد. که البته در این موضوع بحثی به نام هاست وارز مطرح می‌گردد که در مقالات بعدی به صورت جداگانه بررسی خواهد شد. از جمله این نوع کنترل پنل ها می توان به هاست‌های Plesk ،cPanel، دایرکت ادمین (DirectAdmin) و... که برای استفاده از خدمات و پشتیبانی این شرکت ها باید لایسنس هر یک خریداری شود و البته این هزینه پشتیبانی، افزایش خدمات، ارائه آپدیت های بهبودیافته و... را نیز در پی خواهد داشت. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم در زمانی کوتاه، جمع بندی مختصری را فراهم آورده باشیم.

آیا این پاسخ مفید بود؟

مقالات مرتبط

آیا open_basedir بروی هاست های اشتراکی فعال است یا خیر؟
open_basedir یک قابلیتی می باشد که می توان مقدار دسترسی به فایل هایی توسط زبان php و حتی فایل های...
نحوه فعال سازی allow_url_fopen در هاست های اشتراکی
این function معمولا برای ربات های تلگرام یا نرم افزار های مشابه کاربری دارد.برای فعال سازی...
MangoDb و nodjs
nodjs و mangoDb توسط cPanel پشتیبانی نمی شود و امکان استفاده از آنها برروی هاست لینوکسی میسر...
حذف password security
سوال: چگونه می توانم پسوردی که برروی یکی از فولدر ها در cPanel گذاشته بودم را بردارم؟پاسخ: برای...
ست کردن Cron Job در هاست اشتراکی
در صورتی که تمایل دارید تا برروی هاست خود برای اسکریپت خاصی که نیاز است به صورت مداوم و دوره ای و...