در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از دغدغه های وب مستر ها در زمینه سئو (SEO) یعنی Back link ها و در مورد نقش آن ها در ارتقاء رتبه سایت شما با شما کمی صحبت کنیم.
پیش از هر سخنی ابتدا اجازه دهید تا ببینیم سایت ویکی پدیا واژه Back link را چگونه تعریف کرده است. ویکی پدیا می گوید: به ابرپیوند یک وبگاه به وبگاه دیگر بک لینک میگویند که یکی از موارد تعیینکنندهی میزان بهینهسازی موتور جستجو میباشد. پس به عبارتی دیگر به لینک هایی که یک سایت دیگر به سایت شما میدهد، Back link می گویند.
موتور جستجوگر گوگل در رتبه بندی وب سایت ها به عامل تعداد لینک های ورودی، اهمیت بسیار زیادی می دهد. به این معنی که تعداد زیاد و در عین حال مفید لینک هایی که بازدیدکنندگان را به وب سایت شما هدایت می کند در افزایش رتبه سایت شما در گوگل نقش مهمی را ایفا می کند. اگر لینک ورودی شما از سایتی باشد که رتبه بالاتری نسبت به سایت شما دارد، این خود یک امتیاز برای سایت شما خواهد بود زیرا لینک ورودی دارای وزن مناسبی بوده و در الگوریتم رتبه بندی گوگل (که البته برای عموم روشن نیست) یک امتیاز محسوب می گردد. سعی کنید تا آنجا که مقدور است با سایت هایی تبادل لینک نمایید که حداقل رتبه یکسان با سایت شما داشته باشند. اما لازم به ذکر است که تنها تعداد لینک ها نمی تواند دلیل خوبی بر ارتقاء رتبه یک سایت باشد. به عبارت دیگر می توان گفت لینک های ورودی کم اما با وزن بالا موثرتر از لینک های ورودی زیاد اما کم ارزش میباشد. چراکه وزن لینک ورودی و همچنین نزدیک بودن زمینه های فعالیت نیز خود از فاکتورهای مهم در داشتن Backlink های کار آمد به شمار میرود. اما چه بک لینکهایی مفید و چه بک لینکهایی برای سئوی سایت شما مضر است؟
بطورکل، Back linkهایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده یا مدیر سایت ها به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک لینک خوب نامیده میشود. این بک لینک ها نباید از سایتهای اسپم بیایند، نباید تعداد لینکهای خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد، نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید، نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و عامل های مهم دیگری که مهم ترین آن ها موارد ذکر شده بود.
اما شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که مگر میشود لینکی مضر باشد؟ پاسخ مثبت است. روزانه بسیاری از سایت های اسپم شکل میگیرند و با دریافت و ایجاد لینکهای غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می آیند و سپس پس از مدتی جریمه یا اصطلاحاً پنالایز میشوند! از دیگر بک لینکهای مضر آنهایی هستند که از سایت های غیرمرتبط می باشند، دارای تعداد لینک های خروجی بسیار زیادی هستند، از سایتهایی با IP هایی که اسپم شناخته شده اند هستند و خودشان نیز تولید محتوا نمی کنند.
متأسفانه چیزی که این روزها بسیار آن را می بینیم، افرادی هستند که فکر میکنند Back link در همان تبلیغات متنی که اکثرا در سایت های ایرانی جا افتاده است خلاصه میشود و هرکس که اسمی از Back link آورد، یعنی ماهیانه چند هزار تومان بدهیم تا سایتی لینک ما را در بخش تبلیغات متنی خود بگذارد! این تعریف کاملا غلط است. تبلیغات متنی هم یکی از روشهای خرید Back link به حساب می رود که از طرف گوگل کاملا مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز (=جریمه) سایت شما نیز می شود.
"Back link بد است و نباید Back link گرفت!" جمله دیگریست که بعضی مواقع به گوش می خورد و این بدین معنی است که مفهوم اصلی Back link هنوز درک نشده است. خود Back link به خودی خود بخش مهمی از سئو را در دست دارد. بخشی که دیگران شما را پیشنهاد می کنند و گوگل این پیشنهادات را در نتایج جستجوی خود تاثیر میدهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشد. حالا چگونه میتوان گفت که Back link بد است؟ با این اوصاف موافقم که Back link غیرطبیعی بد است، اما همه Back linkها هم که بد نیستند!
در انتها همانطور که گفته شد کارکرد الگوریتم رتبه بندی گوگل برای وب مسترها روشن نیست و موارد ذکر شده بنا به تجربه وب مسترها و برخی اشارات مدیران ارشد گوگل بدست آمده است.
توصیه می شود محتوای سایت خود را به روز نگه دارید و سلیقه و نیازهای مخاطبان خود را در نظر بگیرید. سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه نمایید و برای داشتن لینکهای ورودی با ارزش (باز هم تأکید می کنم لینکهای ورودی با ارزش!) در صورت لزوم هزینه نمایید و در سایت های مهم لینک خود را به صورت تبلیغات قرار دهید.
آیا این پاسخ مفید بود؟